Taken

Så var det söndag igen och snart dags för en ny jobbvecka. Den första veckan gick snabbt och det känns som att jag har lärt mig massor och ännu har massor att lära mig. I början på veckan var jag helt slut i huvuder när jag kom hem men mot slutet tror jag att jag började vänja mig och jag kom tillbaka till livet. Eftersom jag var lite sliten den här veckan så blev det inte så mycket övrigt program under vardagarna förutom lite promenader. Förhoppningsvis håller värmen i sig nu framöver och sommaren börjar på riktigt så man kanske blir lite mer taggad på att göra saker.

Fredag och lördag var däremot väldigt mentalt påfrestande. Rambo ville så himla gärna ut på fredagseftermiddagen och jamade och jamade vi dörren. Så jag bestämde mig för att han skulle få vara ute en stund. När jag kollade på utforskade han området och strosade runt så jag tänkte jag kunde göra någonting annat emellan då det verkade gå bra. Nästa gång jag skulle gå ut och se efter honom syntes han inte till. Hela kvällen gick vi runt och ropade, jag hoppades att han kanske bara varit ut på en lite längre runda och skulle komma tillbaka till natten. Men icke. Ingen Rambo. Då kände jag verkligen att det var något som var på tok eftersom han alltid kommer när man ropar och även om han inte skulle ha kommit på fredagen ifall han t.ex. blivit skrämd är jag säker på att han skulle kommit på lördagen. Vi sökte igenom alla skogsområden här runt men ingen Rambo. Jag var livrädd när jag gick nära vägarna att jag skulle se något vitt liggandes i dikeskanten. Vi såg inte en skymt av honom.

Vid det här laget var jag ganska säker på att någon hade antingen tagit honom eller gjort något dumt mot honom, så jag la upp lappar och postade ett inlägg i en grupp på facebook. Typ hela dagen låg jag och grät eftersom det kändes som att det var mitt fel att han hade försvunnit.

Gissa lyckan när jag ser att jag fått ett meddelande på facebook där en granne skriver att de hade tagit in en vit katt med svart halsband igår. Det visade sig att de hade haft en vit katt som hade försvunnit för ca ett år sen och de trodde att det var den som hade kommit tillbaka. Jag kände mig lite som Liam Neeson i Taken när jag gick och återtog min "kidnappade" bebis. Nu blir det nog ingen utgång för honom här längre, koppel kan jag möjligtvis sträcka mig till.

På lördagskvällen var han alltså tillbaka och jag kunde äntligen slappna av och dricka mitt vinglas i allskönsro med Marlene och Pia. Så glad att allt slutade bra.

Publicerad 21.05.2017 kl. 17:05

Kreta

Här kommer som lovat ett litet inlägg om Kreta. Vi var alltså i Agia Marina som ligger nära den större staden Chania. Agia Marina är väl vad man kan kalla ett ytterst barn-och pensionärsvänligt ställe. Lugnt som en filbunke, en enda shoppinggata, affärer, strand och restauranger. Och endast svenskar och finnar. That's about it. Ungefär det ultimata charterstället. Vi var förstås på försäsongen så det bidrog säkert till att vi tyckte att det var så lugnt.

Vi bodde på hotel Theo som var riktigt fräscht och najs. Stort var det också. Skulle rekommendera hotellet även om den ena receptionisten var lite, vad ska vi kalla det...okunnig kanske.

En dag frågade vi 3 frågor varav vi fick fel svar på alla frågor. Vi frågade om vi kunde stiga på bussen i Agia Marina när vi skulle till Elafonisi stranden. Enligt henne kunde vi inte. Well, vi for då åt helt fel håll till Chania för att ta en buss tillbaka mot Agia Marina där bussen visst stannade. Tnx lixom. Andra frågan var om det skulle vara fint väder dagen vi skulle till stranden. Hon svarade att det skulle vara supervarmt och soligt. Det blev molningt och superblåsigt. Sist men inte minst frågade vi om hon rekommenderade någon restaurang i närheten. Hon rekommenderade en som låg ca 100 meter höger om hotellet. Vi gick ditåt och hittade ingenting. 200 m vänster om hotellet hittade vi dock restaurangen hon menade......

Men bortsett från det var hotellet bra. Vi bodde alla sex i en stor lägenhet med två sovrum och ett kombinerat kök och vardagsrum. Dessutom hade vi en superstor terass.

Vi hade som princip att vi chillade varannan dag och hittade på aktiviteter varannan dag. Och om kvällarna var vår tradition att först sitta på terassen och äta fetaost och tsatsiki innan vi begav oss till någon restaurang vid stranden där vi avnjöt mera grekisk mat med en helt fantastisk utsikt. Eftersom nattlivet i Agia Marina var icke-existerande gjorde vi inget sånt utan istället avnjöt vi lite vin och drinkar innan vi tog ganska tidiga kvällar. Fint så.

Dagarna som vi chillade låg vi vid poolen eller stranden och pressade, med lite dopp i både hav och pool däremellan. Havsvattnet var förvånandsvärt varmt och det var riktigt skönt att ligga och chilla i havet.

Beträffande aktiviteterna så åkte vi en dag in till Chania där vi gick runt och kollade samt blev bjudna på lite grekisk lunch. En dag for vi som sagt till stranden Elafonisi. Den skulle vara känd för att ha blivit utnämnd till Europas vackraste strand eftersom den skimrar i rosa. Den skulle säkert ha varit superfin om det inte varit mulet och halvorkan när vi låg där och solade. Dessutom lyckades vi alla bränna oss när vi naiva nog trodde att solen inte tog på när vi låg där och frös medan vi tvingade oss att pressa på stranden. Bussfärden dit var dock minnesvärd eftersom den ibland var skitskrämmande. Den tog ca 1,5h och ibland trodde jag min sista sutnd var kommen. Att köra på smala bergsvägar över raviner är inte riktigt min favoritsysselsättning. Speciellt inte när vägen är så smal att bussen typ måste skrapa i bergsväggen för att inte falla ner.

En annan aktivitetsdag tog vi "stadsbussen" till en by intill Agia Marina där det fanns ett kloster med några munkar. Vi inspekterade klostret och det var riktigt mysigt. Kändes lite som ett ställe som turisterna missat och därför kändes det mera genuint och mysigt att besöka byn. Vi fick tipset av en lokalperson, vilket alltid är bäst när det kommer till guidetips.

En kväll bestämde vi oss för att stanna på hotellet och joina deras grekiska afton. Det skulle bjudas på buffé, dans och musik. Buffén var nu inget att hurra över men dansen var desto roligare. Vi fick själva gå upp och dansa typiska kretianska och grekiska danser vilket jag tyckte var skitroligt. Dock var det ju som sagt mest pensionärer och barnfamiljer på hotellet så kvällen tog slut lite för tidigt tyvärr.

Överlag gillade jag Kreta skarpt och åker gärna dit igen. Det var så skönt när det var så lungt och alla var så trevliga. T.ex. fick vi en hel påse med frukt av en restaurangägare utan vidare orsak, han ville bara vara snäll. Dessutom var vädret varmt och soligt och jag fick äta mina beloved pita gyros till lunch. Perfekt uppladdning för arbetslivet.

Publicerad 17.05.2017 kl. 19:01

Så himla mycket som sker nu just

I AM BACK! Eller egentligen har jag varit hemma redan flera dagar men jag har haft sån full rulle att jag inte hunnit updatera er. Just nu är jag så supertrött efter första jobbdagen att jag inte ännu tänker ge mera update om Grekland förutom att det var nice. Ni får vänta en stund på ett mer beskrivande inlägg.

Vad jag dock kan berätta är att det har hänt mycket sedan sist. Som sagt hade jag min första jobbdag idag. Det är mycket att ta in då man börjar på ett nytt ställe, men jag tror jag kommer trivas jättebra. Jag har alltså börjat jobba på Cash-In här i Vasa och alla verkar jättetrevliga så blir nog en bra sommar det här.

Förutom jobbet så har jag gått och fyllt 24 år. Tänk det, 24 år. För första gången på flera år fick jag vara hemma på min födelsedag och det var faktiskt riktigt skönt. Dagen började med frukost på sängen och därefter tog obba med mig på lite överraskningsfrisbeegolf med efterföljande big burgers på Smith's. På kvällen for vi en sväng till Malax för att byta gåvor med mamma eftersom det var morsdag. Ett riktigt lugnt firande alltså för ovanlighets skull.

Den coolaste grejen som har hänt är väl ändå meljet som jag fick idag. Nämligen att jag är ekonomie magister. Har i över en vecka gått och väntat på resultat och nu äntligen kom det. Och med bra vitsord dessutom. Är jäkligt stolt och i helgen blir det nog att korka en vinflaska av den dyrare sorten och njuta. Festen kommer sen!

Ja just ja, tänkte nästan glömma, vi har ju blivit med valp också! Idag låg jag vaken från kl 4 p.g.a att hon och Rambo kände för att busa till det..Därför tänkte jag gå och sova nu.

Publicerad 15.05.2017 kl. 20:42

Graduinlämning och Vappen

Tjao!

Ratata tyckte att alla skulle blogga lite mera i maj, så jag tänkte försöka göra det. Men så kom jag på att jag sticker iväg snart och då blir det ändå paus, så blir nog kanske inte så mycket mera bloggande ändå..

Vappen är nu over and out ifall nån har missat det. Det här året var jag ovanligt ofokuserad på självaste vappen. Det enda jag hade siktat in mig på och lagt all energi på var istället den 28.4, deadline för graduinlämningen. Och jaa, nu har jag lämnat in min gradu! Vi lämnade alla in den tillsammans för att få vår egen gradu ritual och efteråt åt vi gemensam lunch och kaka. Nu är det bara att vänta nån vecka på domen.

Resten av dagen bestod av skålande. Först for vi till Aussie bar för att vänta på Jennis pojkvän som äger baren och därefter for jag och Linni med Jenni till Merimasku. Där höll vi en liten inflyttningsfest eftersom Jenni just flyttat in med sin pojkvän och samtidigt firade vi våra gradusar. Vi badade badtunna och tog till och med ett dopp i sjön!

Eftersom det var en kvick visit så for jag hem igen på lördagen. Det blev en intressant bussfärd eftersom jag råkade (som vanligt med min tur) sitta omringad av långtradarchaufförer som hade påbörjat sitt vappenfirande tidigt... De var nämligen ganska svinfulla redan kl 10 på morgonen när bussen for iväg. Det resluterade i att de var väldigt pratglada (inte med mig, men jag tjuvlyssnade ju såklart eftersom de pratade ganska högt hehe) och efter den 5 timmar långa bussresan kan jag nog nästan säga att jag skulle kunna skriva en roman baserad på deras livshistorier. Förutom den enas för han blev utkastad redan i Raumo (fast han skulle till Vasa) så hans liv hann jag inte höra mycket om. What a shame.

Efter den intressanta bussresan for jag vidare till nästa kalas, denna gång Saras födelsedagskaffe. Hon hade fixat en massa gott och så klart spelade vi lite live-pidro när vi hade möjligheten.  Självaste vappen började med brunch och slutade relativt tidigt på omalleys. Det var en ganska lugn kväll faktiskt och jag och Obba kände redan halv 2 att ögonlocken började bli tunga och att det var dags att ta taxin hem. Trots att vi inte var i Åbo så hade vi ändå mösspåläggning kl 18 via Yle, så det kändes inte helt främmande.

Majmånad (bästa månaden) inleddes traditionsenligt med en picknick. Dock inte på vårdberget med flera tusen människor, utan i kasernparken med endast en mås som sällskap utöver vårt gäng.

Nu ska jag packa det sista, för imorgon måste jag ner till Åbo, förhoppningsvis sista gången på länge för börjar bli jäääkligt trött på detta eviga åkande fram och tillbaka. Sedan på torsdag bär det av till Kretaaaaaaaaaa. Så nästa gång vi ses är jag förhoppningsvis mycket brunare och rikare på nya äventyr.

Publicerad 02.05.2017 kl. 20:29

Santa Maria Streetfood

Som ni som följer mig på instagram vet så har jag (och Obba) fått testa på Santa Maria Streetfood via Buzzador. Jag fick testa Jamaican Jerk Tacos och Obba testade Smoky Pepper Burgers. Båda var goda och perfekt helgmat. Vår favorit blev ändå tacosen eftersom den hade så speciell smak. Tror det var speciellt mangosåsen som gjorde att det blev så gott. Ifall ni känner för att fixa en liten special touch på fredagstortillan nästa gång så hittar ni receptet HÄR. Annars var det också väldigt lätt att följa receptet på baksidan av produkterna och de hade t.o.m en checklista för ingredienserna som behövdes (vilket inte var mycket).

Publicerad 24.04.2017 kl. 16:34

En vecka i gamla hemstaden

Efter en ytterst slö och tråkig bussfärd igår kom jag mig hem tillbaka till Vasa. Veckan i Åbo var verkligen fullspäckad med umgänge och även lite skola så klart. Jag hade mitt slutseminarium och feedbacken var positiv så nu ska jag bara finslipa texten så åker jag ner på fredag (igen) och lämnar in den för bedömning. Man måste nämligen läman in den i pappersversion. Vilket känns som ett ganska så förlegat system, men vad kan man. Nu är slutet iaf riktigt nära!

Förutom gradugrejer har jag också hunnit inviga terassäsongen med ett glas bubbel, äta ute, gå på en massa cafén, bowla och sitza en sista sitz. Kändes nästan lite som att jag var på semester när jag var där. Snart är det dessutom dags för den riktiga semestern, alltså graduresan till Kreta. Jäklar vad taggad jag är! Har ju inte ännu heller hunnit inviga min solsäsong under den här pissvåren så ska bli skönt att äntligen få lite färg på kroppen.

Publicerad 22.04.2017 kl. 15:54

Mat och inflyttningsfest

Sitter i bussen ner till Åbo nu så vad passar inte bättre att fördriva tiden med än ett blogginlägg? Jag ska vara i Åbo ända till fredagen främst på grund av skol business. Men tänkte även passa på att gå på en sista sitz när man ändå är i trakten. Det känns faktiskt riktigt konstigt att åka till Åbo igen. Har nog helt vant mig vid att bo i Vasa nu och Åbo är inte "hem" längre. Känner mig nästan som en främling i staden. Konstigt att man kan avvänja sig från något så snabbt.

Anywayyssss. Förra veckan var najs. Behövde ju som jag berättade tidigare inte ägna en tanke åt gradun och därför hann jag med en massa annat. Ska bara dra en kort sammanfattning för annars tråkar jag ut er.

På tisdagen var vi på wasaspexet. Det var helt najs. Inte kanske döroligt men man fick fnissa till ibland. Bättre än åbospexet skulle jag iaf säga att det var. På onsdagen blev det först ett besök till wasa sport för att äta lite snacks som det bjöds på eftersom det var naisten ilta. Efteråt for jag på spelkväll till Ida och firade hennes 30-4 års dag.

På torsdagen var det bakdag och storstädning och på fredagen blev det inflyttningsfest för hela slanten. Vi (jag) hade fixat lite påsktema på lekarna den här gången så det blev äggjakt med en tvist, fjäderblåsningsstafett och lite charader. Som ätbart bjöd vi på laxröra på piroger, skinkröra på rågknappar, morotskaka och snacks. Drycken bestod av en blodröd bål. En lyckad kväll blev det!

På lördagen for vi på påskmiddag till moffa men på kvällen blev det bara chill eftersom Obba var lite sliten. Igår hade han dock återfått sina krafter och därför blev det först en långpromenad och efteråt for vi och grillade körv till Replot med hans brorsa med flickvän. Den här gången lyckades det bättre och vi fick både gott kaffe och varma korvar. Inte illa.

Publicerad 17.04.2017 kl. 13:57

I slutskedet

Idag är det mysmorgon med Rambo som gäller för mig, för jag har nämligen lämnat in min gradu till slutseminariet. Det betyder att jag inte tänker ändra något nu förrän jag fått de sista kommentarerna på vad som ska ändras. Det närmar sig slutet hörni. Jag trivs dock väldigt bra som graduskribent. Definitivt ett av de bästa skedena när det kommer till själva studerandet. Man har så himla mycket frihet. Vill man vara ledig en dag är man det. Vill man ta sovmorgon tar man det. Det känns verkligen bra att jag faktiskt passar på att njuta av den här tiden istället för att stressa, för efter detta är det arbetslivet som gäller och då är det inga sovmornar längre.

Den här dagen ska jag därför spendera åt att baka glutenfria bagels, eftersom jag är så sjukt snål på bagels men hittade inga i affären. Sedan tror jag att jag ska så mina frön. Är sjukt taggad på att så mina egna kryddor, trots att jag har världens icke-gröna fingrar. Tror det är tackvare Obba som mitt påskgräs växer som tusan, annars skulle det nog ha dött. Vad ska jag annat hitta påå....Jo jag tror jag ska börja planeringen av inflyttningsfesten i helgen. Ska se vad jag hittar på för skoj nu när jag kan köra lite påsktema. Det blir nytt, tror det är en av de få högtiderna som jag faktiskt inte ordnat fest på tidigare.

I helgen var jag och Obba lite finare än vanligt eftersom det var förlovningsfest för hans lillebror. Gud vad gott det var med smörgåstårta. Fastän hur glutenintolerant jag skulle vara skulle jag aldrig offra smörgåstårtan. No way. Värd alla ballongmagar i världen.

Publicerad 11.04.2017 kl. 10:37

Pampassjukan

Jag har gått och fått pampassjukna i år igen. Det betyder alltså att jag har riktigt sjuk hals idag som kommer blomma ut i en mysig förkylning om jag inte lyckas stoppa det på något vis. Det är väl det man får ta för att man står ute i 4 timmar och köar för att slippa in till Ollis I guess.

Mitt pampasfirande tog slut efter fredagen, för då kände jag att lördagen omöjligt kunde slå fredagen och dessutom hade jag sömnbrist gånger en miljon. Kändes riktigt bra att avsluta där. Firandet började ju i onsdag med så ska det låta på ollis och efter det hade jag en vilodag.

På fredagen for jag först och tog bort mina stygn tidigt på morgonen och sedan for jag in till stan och hämtade upp Elin som kom med tåg. Därefter blev det en cykeltur från Gerby för att kolla på olympiaden (som jag egenligen aldrig kollar på och inte riktgit bryr mig om, men det är bra feelis där då that's why). Höjdpunkten var när jag fick TVÅ grillade korvar från partierna som hade reklam där runt. Grillkorv är ju bara bäst.

Efter olympiaden var det mellanfest ända tills alla som ännu orkade med for ut på krogen. Hade inte riktgit räknat med att köa i 4 timmar för att slippa in men vi hade så kul i kön att det inte alls kändes som att vi stod där så länge. När ollis stängde blev det nattmat och livsfilosofi och därefter en uppfriskande cykeltur hem igen.

På lördagen hade vi med Pia och Marlene planerat in en brunch, men ingen ville ge oss det. På Astor var det fullt och Fazer café hade bara på söndagar. LAME. Så istället blev det en liten fika på Fazer café. På kvällen kom Jeanette och Tommy på en kaffe och inspektion av lägenheten.

Igår var det riktigt pissväder men jag och Obba tänkte ändå vi skulle gå på en liten utflykt till Storberget och grilla en korv. Tji fick vi. För det första fanns det ingen ved där, och för det andra var alla kvistar runt omkring så dyngsura av allt snöande att hur vi än försökte så fick vi ingen eld. Så vi gick hem och la körven i ugnen då istället. Jäkla snåljåps-Vasa som inte ens har ved.

Publicerad 03.04.2017 kl. 12:54

Pampas på intågande

Aloooha,

Är ni taggade för pampasveckan?? Jag är helt supertaggad! Känner att man verkligen borde fira nu när det säkert är sista året. Jag skulle egentligen typ vilja påbörja firandet redan, men jag måste väl vänta några dagar. Lyckades nämligen få en tid att ta bort mina stygn (jag har tagit bort ett födelsemärke) på fredagsmorgonen.

Hoppas det är lika fint väder den här vekan som förra helgen, det var verkligen såå skönt. På lördagen tog jag och Ida en liten cykelutflykt och hade picknick på Brändö. Det var härligt uppfriskande och på kvllen gick Obba och jag 200 meter hemifrån till Dallas pizzerian. Ett riktigt mysigt ställe och trevligt med pizza så nära hem.

På söndagen var det blåsigare så då passade det perfekt med lite bio. Det blev skönheten och odjuret i 3D och den var verkligen super. Rekommenderas starkt ifall ni inte har sett den.

Idag tog jag med Obba apå bankens kundkväll. Jag tyckte att vi kunde få lite tips om hur vi ska placera för att tjäna in storkovan. Vi drog nog ner medelåldern med ca 40 år tror jag men helt intressant tyckte jag att det var. Dessutom bjöd dom på jättegod plockmat efteråt och det tackar man ju inte nej till hehe.

Publicerad 27.03.2017 kl. 22:12

Hej på er,

Mitt namn är Louise och jag är 24-årig äventyrslysten och glad tjej. Denna blogg handlar om mitt liv. Allt mellan himmel och jord. Kommer från lilla Malax, har studerat i Åbo och är numera bosatt i Vasa. Älskar att pröva på nya saker, resa och god mat. Enjoy.