Croatia in my heart

11.06.2018 kl. 19:45

Natten till lördagen landade vi i Vasa efter vår enveckas Kroatienresa som jag nu ska berätta om. Kan ju börja med att säga så här; resan var helt F.A.N.T.A.S.T.I.S.K. Tror att detta är min hittills mest avslappnande och härliga södernresa som jag varit på. 100 % stressfritt, fantastiskt väder (30+ varje dag), klarblått och varmt vatten samt vackra vyer. Vad mer kan önskas liksom?

Vi  hade alltså för några månader sedan bokat denna resa. Flyget skillt och boendet via airbnb. Blev direkt förälskad i boendet, men eftersom jag aldrig bokat via airbnb förr var det ju ändå lite extraspännande att se vart vi hamnade.

Vi for alltså iväg redan den 31.5 eftersom flyget for 5 på natten från helsingfors, så vi vilade på flygplatsen några timmar när vi kom dit. Kändes väldigt onödigt att boka hotell när man ändå var tvungen att stiga upp mitt i natten så det här var en ganska passlig lösning.

Flygningen gick bra, inga förseningar och från flygfältet tog vi bussen in till Split där vi letade upp varifrån färjan som skulle ta oss till vår lilla ö Solta. Efter en 50 minuters båtfärd var vi framme vid Rogac, hamnbyn och även byn vi skulle bo i. Vårt hus var några hundra meter från hamnen och värdparet mötte upp oss och visade oss runt. Supertrevliga och hjälpsamma. Det var ett stort hus med pool precis brevid havet, där paret bodde på nedrevåningen och på övre våningen fanns 3 längeheter varav en var vår.

Vi bytte och och begav oss till en strand där vi solade, badade och snorklade. Sedan belv det middag på en lokal taverna och därefter en tiiiiidig kväll efter en natt utan sömn.

Resten av dagarna gick ut på att utforska ön, besöka Split och så klart bara sola och dyka och kolla på fiskarna. Vattnet var i princip genomskinligt och runt 25 grader så vi bodde nästan i vattnet.

Vi tog bussen några dagar (ja det fanns faktiskt en buss fast ön var 17 km lång) åt båda hållen på ön och solade på lite olika ställen. Solta är en ganska oupptäckt ö för turister och det var superskönt. Trots hettan och bergen tog vi oss också en promenad upp för bergen till grannbyn en kväll.

En dag blev det heldag i Split. Vi gick runt i gamla stan, som är uppbygd runt Diocletianus palats. Det var jättemysigt. Vi gick också upp till en park, Marjan, för att njuta av utsikten. Kändes som att man fick se det mesta man behövde faktiskt på en effektiv dag i Split och jag njöt nog ändå mera på vår ö där vi fick sola i våra egna små vikar och plattformar.

Våra hostar var vänliga och kom med färska körsbär och bakelser åt oss, och en dag bjöd de oss också på lunch. Den bestod av nyfångad fisk som lokala fiskarna hade fångat och det var nog min favoritmåltid under resan. Överlag var jag inte så imponerad av den kroatiska maten på resturangerna, trots att prisklassen var hög på restaurangerna.

Summa summarum kan man nog säga att vi hade en riktigt perfekt resa. Allt gick som planerat och Kroatien är definitiv ett land som jag kommer åka till igen, no doubt!